dinsdag 2 juli 2013

Schildpadden

Ooit zwom ik in de Zuid Chinese zee. Diep onder mij zwom een schildpad. Het leek een 'normale' schildpad. In mijn beleving zo ongeveer als de schildpadden in Artis. De schildpad zwom traag omhoog, met langzame slagen. Met mijn snorkel kon ik hem mooi bestuderen. Het was een magisch gezicht. Vanuit de onmetelijke diepte zwom hij langzaam omhoog, bijna gracieus. Al snel werd hij groter en groter. Het gevoel van nietigheid als je zo dichtbij een dier in het wild zwemt is overweldigend. De inmiddels enorme schildpad, net zo groot als ik, zwom nu recht onder mij. Voor hem was ik gewoon een object op zijn route, onverstoord zwom hij verder. Gezien zijn omvang en strenge blik wilde ik het niet op een krachtmeting laten aankomen, dus zwom ik snel weg.

Mijn zoontje is sinds onze vakantie ook fan van schildpadden. Maar dan van origami. Via mijn man heeft hij de nieuwe app 'Together' van het Wereld Natuur Fonds ontdekt. De marine turtles fascineren hem enorm. Elke dag wil hij de app bekijken, liefs met ons samen. Zelf ben ik geen fan van techniek maar dit is bijzonder mooi gemaakt. Het zien van die origami schildpadden ontroert mij. Het is een onwerkelijke gedachte dat deze magische wezens al meer dan 100 miljoen jaar onverstoord rond zwemmen en nu langzaam uitsterven. Ik betrap mezelf erop dat ik een traantje wegpink. Uit sympathie stort ik mij de volgende vakantiedag op het origami schildpad vouwen. Niet makkelijk, maar wel heel bijzonder.


Filmpje App 'Together' WNF' http://www.youtube.com/watch?v=COPOEOnRnNk&noredirect=1


Geen opmerkingen:

Een reactie posten